Hoe zit het met unieke kentekens?

Tegenwoordig worden er geen klinkers bij kentekens gebruikt. Om verwarring met een nul te voorkomen, worden de letters C en Q ook weggelaten. Letters en cijfers worden uitgegeven in strikte alfabetische / numerieke volgorde. Zo kan een Nederlandse kentekenplaat een indicatie van de datum van registratie van een auto weergeven, maar er is geen informatie over waar in het land de auto vandaan komt, of aan wie het behoort.

XX-XX-99 gebruikt voor aanhangwagens met een maximum gewicht van minder dan 750 kg, hier komt de registratie overeen met het voertuig die de aanhangwagen gaat trekken.
XX-99-99 Trader platen, worden gebruikt door auto-bedrijven om de huidige voorraad te registreren onder hun verzekering, deze platen worden gebruikt als de auto wordt gebruikt voor een proefrit en heeft geen verzekering op zijn eigen RDW nummerplaat. Het is verboden om een auto te parkeren op de openbare weg.
XX-XX-99 Taxi platen zijn verplicht sinds december 2000 voor voertuigen die worden gebruikt om mensen te vervoeren, maar geen deel uit maken van het openbaar vervoer.

Een blauwe achtergrond wordt gebruikt voor taxi’s.
Witte letters op een blauwe of zwarte achtergrond worden gebruikt voor klassieke auto’s die ouder zijn dan 1 januari 1978 met een registratienummer.
Zwarte letters op een witte achtergrond worden gebruikt voor kleine aanhangwagens die de auto’s werkelijke nummerplaat verbergen.
Grote aanhangwagens, caravans enz. krijgen hun eigen zwart / gele kentekenplaat.
Kleine vrachtwagens hebben ook D-LLL-DD en vanaf januari 2013 wordt LL-DDD-L gebruikt voor kleine vrachtwagens. De kentekenplaat formaat voor personenauto’s is D-LLL-DD en de afgifte van deze is gestart op 5 maart 2013, omdat de DD-LLL-D combinaties zijn uitgeput op die dag. Vanaf 30 maart 2015 zijn de DD-LLL-D combinaties ook uitgeput en LL-DDD-L is nu in gebruik is.